naar het fotoalbumklik hier om
direct naar het

FOTOALBUM

CUBA 2015

een reisverslag......

Laatste nieuws: Raúl Castro ontmoet Barack Obama / Raúl Castro bezoekt de paus / VS wil op Cuba vliegen en een veerpondverbinding met Miami.
Hoog tijd dus om (na 10 jaar uitstellen) naar Cuba te gaan!
Het is vandaag 13 april en ik rij vroeg in de ochtend naar Schiphol. Ruim op tijd check ik in bij Air Europa, de Spaanse luchtvaartmaatschappij die ons naar Cuba brengt.
Het is een lange vlucht, vooral omdat het tegenwoordig gebruikelijke in-flight entertainment systeem ontbreekt.
Aan het eind van de middag landen we in Havana, de hoofdstad van Cuba. We worden verwelkomd door Geraldine, onze reisbegeleidster, en Dayana, onze lokale gids.

Weersverwachting Nieuwegein Nieuwegein Weersverwachting CubaHavana

Havana
Het is een half uurtje rijden naar ons hotel, dat ver buiten het centrum van Havana ligt.
Na een cerveza en een klein hapje aan het zwembad zoek ik mijn kamer op.
De gehele reis hebben we een bus tot onze beschikking en de volgende morgen maken we hiermee een stadstour.
Wat direct opvalt, zijn de auto's die hier rijden. Het merendeel is van omstreeks bouwjaar 1950, allemaal oude Amerikaanse wagens in allerlei opvallende kleuren.
Onze eerste stop is Plaza de la Revolución, een gigantisch groot plein met Memorial José Martí, een 109 meter hoge toren in de vorm van een vijfpuntige ster.
Aan de overzijde van het plein staan grote kantoorgebouwen van enkele ministeries met daarop sculpturen van Che Guevara en Fidel Castro.
Samen met Dayana maken we een wandeling door Habana Vieja, de koloniale wijk binnen de oude stadsmuren.
We wandelen door de smalle straatjes naar de vier belangrijkste plaza's, gezellige pleinen met rondom de belangrijkste gebouwen, zoals de Catedral de San Cristóbal, het Castillo de la Real Fuerza en de San Franciscobasiliek.
Terug in het hotel geniet ik van een heerlijke mojito, een cocktail met rum, limoensap, rietsuiker, spuitwater en munt met veel ijs, de nationale drank van Cuba.
De volgende dag neem ik de HabanaBusTour, een hop on hop off dubbeldekker waarmee je langs alle belangrijke plekken in Havana komt, en bekijk enkele plaatsen nog eens op mijn gemak.
's Avonds gaan we naar een optreden van Buena Vista Social Club Buena Vista Social Club, een geweldige swingende show met alle bekende Cubaanse songs.

Viñales
We verlaten Havana en rijden naar het westen richting Viñales.
Onderweg stoppen we in Las Terrazas voor een wandeling in het natuurreservaat.
Na de lunch rijden we verder.
In Viñales blijven we twee nachten.
De streek rond Viñales is bijzonder vruchtbaar en bestaat daardoor grotendeels uit tabaksplantages.
Tijdens onze wandeling door dit gebied bezoeken we zo'n plantage. Het merendeel van de opbrengst is voor de staat. Slechts een klein deel mag de boer voor eigen gebruik houden.
In een schuur hangen de tabaksbladeren te drogen. In zijn huis, aan de keukentafel, laat hij ons zien hoe je een sigaar rolt.
Tijdens de wandeling zien we dat het land nog bewerkt wordt door ploegen met ossen ervoor, tractoren zijn er vrijwel niet.

Santa Clara / Cienfuegos
Via Havana rijden we naar het westen, over een van de weinige vierbaanswegen van Cuba, waar je meer paard en wagens aantreft dan auto's. Ook hier zijn het veelal oude Amerikaanse auto's met hier en daar een Russische of Chinese auto.
Santa Clara wordt ook wel de stad van Che genoemd.
De stad is beroemd om één belangrijke historische gebeurtenis: in 1958 vonden hier de laatste gevechten van de door Che Guevara geleide guerrillaoorlog plaats, die het einde van Batista's dictatuur markeerde. Uiteraard staat er een levensgroot standbeeld van Che op de Plaza de la Revolución.
Het valt trouwens op dat waar je ook komt, in dorpen en grote steden, overal zijn beelden en schilderingen van Che te zien, Terwijl van de beide Castro's bijna geen afbeelding aanwezig is. Che Guevara wordt door de Cubanen echt gezien als de grote verzetsheld en bevrijder van het land.
We verlaten Santa Clara en rijden door naar de kust.

In Cienfuegos logeren we in een hotel vlak aan de kust.
Niet ver van het hotel is een park, waar aan het einde van de dag de lokale bevolking bijeen komt en genietend van een biertje of een glas rum naar de zonsondergang kijkt.
Voordat het zover is, gaan we eerst het stadje bekijken. Via een lange wandelboulevard lopen we naar het centrale plein.
We passeren diverse soorten winkels. Cuba kent twee munteenheden: de CUP en de CUC.
De CUP (peso cubano) is het geld voor de Cubanen zelf. Hiermee kunnen zij de normale dagelijkse dingen kopen.
De CUC (peso convertible) is er vooral voor de toeristen. Alle hotels, restaurants, souvenirwinkels en winkels met luxe artikelen (waaronder koelkasten en andere huishoudelijke apparaten) accepteren alleen CUC's. Ook zijn er luxe kledingzaken, waar je alleen met CUC's kan kopen.
De winkels waar je met CUP's betaalt, hebben voor het merendeel tweedehands kleding en verder een zeer beperkt assortiment.
Op het centrale plein staat het Teatro Tomás Terry, een prachtig theater met een mooie plafondschildering. Natuurlijk staat aan de kop van het plein de kathedraal.

Trinidad
We verblijven de komende twee nachten in een Casa Particular, bij mensen thuis.
Samen met Horst en Christine wordt ik door onze gastheer opgehaald. Op het dak van zijn huis heeft hij twee kamers voor ons. Het is een eenvoudige kamer, maar wel met airco en een eigen douche.
Het ontbijt en avondeten wordt op het dakterras geserveerd.
We zitten dicht bij het oude centrum, dus wandelen we die kant op. De oude straten zijn geplaveid met rivierkeien en verboden voor auto's. We wandelen langs de diverse souvenirkraampjes naar het centrale plein.
De stad is in 1514 door Diego Velázquez gesticht en er staan nog veel kleurige Spaans-koloniale huizen, meestal met kleine binnenplaats.
Op een van die binnenplaatsen is een terras, waar je volgens onze gids de beste koffie van Cuba kunt kopen. Een goede plek voor een lichte lunch met een kop heerlijke koffie.
Ook hier weer op het Plaza Mayor een prachtige neoclassicistische kerk.
Naast de kerk leidt een brede trap ons naar een gezellig terras.
's Avonds zijn zowel de trappen als het terras vol met zowel toeristen als met de lokale bevolking en wordt er voor het podium met een geweldige band de salsa gedanst.
Samen we een paar reisgenoten probeer ik het ook eens… We nemen salsa-les bij een van de kleine salsa-schooltjes vlakbij het hotel.
Meer dan een paar basispassen is het niet, maar toch wel leuk om gedaan te hebben.
We sluiten ons bezoek aan Trinidad af met een barbecue aan het strand.

Bayamo / Sierra Maestra
Er was iets mis met onze volgende overnachtingsplaats, daarom maken we een tussenstop in Bayamo.
We logeren in een hotel aan het centrale plein en ondanks de regen wandelen we de stad in.
Ook hier weer half lege winkels en vooroorlogse apotheken.
Enkele straten van ons hotel vandaag staan vier standbeelden die de vier Beatles moeten voorstellen. Vreemd om in een land als Cuba zomaar in een straat vier (enigszins gelijkende) levensgrote bronzen beelden te zien van Paul, John, George en Ringo te zien staan.
De volgende morgen rijden we ons laatste stukje naar Sierra Maestra. Ons hotel ligt in een natuurgebied, enkele kilometers van de stad.
Als we de stad inrijden is het daar feest. De hoofdstraat is afgesloten en overal staan wagens met grote biertanks.
Het is voor mij nog te vroeg voor een biertje, maar daar denkt de plaatselijke bevolking anders over.
Vanmiddag staat er een vrij pittige wandeling op het programma, maar ik neem even gas terug. Lekker relaxed op mijn balkon een boek lezen is ook wel eens goed.

Baracoa
Onderweg naar Baracoa maken we een tussenstop om vanaf een heuvel in de verte Guantánamo Bay te zien. Nou ja, zien… in de verte een paar torentjes, dat is alles.
Guantánamo Bay is de Amerikaanse militaire basis waar nog ruim honderd terroristen gevangen worden gehouden. Op de basis wonen zo'n 2000 militairen en inclusief familie en ondersteunend personeel wonen er ruim 5000 Amerikanen.
We rijden verder naar Baracoa, het laatste stuk over een kronkelende bergweg.
De stad ligt op de oostelijkste punt van Cuba en is de oudste stad van het land. De stad werd op 15 augustus 1511 gesticht, aan een baai die twintig jaar eerder door Columbus was ontdekt.
Vlakbij de stad is een natuurgebied waar we een wandeling maken. Onderweg worden er wat kokosnoten geplukt.
Met een paar bootjes maken we de oversteek naar een schiereiland. Hier kunnen we even zwemmen als we dat willen.
Veel is hier verder niet te beleven en als we terug willen blijken onze bootjes er nog niet te zijn.
Dus gaan we lopen naar het vaste land. We worden opgepikt door een vrachtauto en op de Cubaanse manier rijden we terug naar onze eigen bus.

Santiago de Cuba
We rijden dezelfde weg weer terug tot aan Santiago de Cuba, hier blijven we twee nachten.
De stad staat bekend als de 'Stad van de Helden' en speelde een belangrijke rol gedurende de onafhankelijkheidsstrijd.
We bezoeken de Moncada kazerne. Hier vielen onder leiding van Fidel Castro op 26 juli 1953 de eerste aanvalsschoten van de revolutie en legde de basis voor de Cubaanse revolutie waaraan uiteindelijk in 1959 pas een einde kwam.
In de trappen van het gebouw zitten nog de kogelgaten.
Ook hier zijn de belangrijkste gebouwen rondom het park gebouwd.
Vanaf het dakterras van Hotel Casa Grande hebben we een mooi uitzicht over de stad.
De Catedral de la Asunción wordt gerenoveerd.
Op allerlei plekken in het centrum wordt muziek gemaakt. Soms op het dakterras van een huis of gewoon op de hoek van een straat. Als ik met Carli naar zo'n bandje sta te luisteren komt toevallig Geraldine langs en nodigt mij uit voor een salsa-dansje midden op straat.
's Avonds gaan we met een groepje terug naar het centrum en bezoeken een paar terrassen waar salsa gedanst wordt.
Bij de ingang van de Baai van Santiago staat de imposante vesting Castillo del Morro, in 1637 gebouwd om de stad tegen de aanvallen van piraten te verdedigen.
Het is tegen een rots aan gebouwd, waardoor er zes verdiepingen zijn ontstaan; boven het binnenplein, het zenuwcentrum van de vesting, en onder aan de vloedlijn de kerkers.
Ten noorden van het centrum ligt het Cementerio de Santa Ifigenia, een monumentale begraafplaats met naast de graven van bekende 19de-eeuwse families zoals Bacardi en beroemde Cubaanse muzikanten ook de graven van de 20ste-eeuwse revolutionairen.
Ieder half uur wordt de wacht bij de eeuwige vlam gewisseld.

Camagüey
De laatste stad die we bezoeken is Camagüey. Deze stad zullen we met de fietstaxi gaan bekijken.
In colonne rijden we vanaf ons hotel richting centrum. Onze eerste stop is bij het centrale plein.
Aan het plein zit Café Ciudad, waar volgens zeggen de lekkerste koffie van Cuba wordt geserveerd. Even testen natuurlijk en inderdaad hij is wel erg lekker!
We rijden verder naar Calle Hermanos Agueros.
In deze straat staat Galeria Martha Jimenez, de galerie en atelier van een van Cuba's beroemdste kunstenaressen. Het oude koloniale gebouw is ingericht met de kunstwerken van Matha Jimenez.
Ook buiten op het pleintje staan een paar beelden van haar.
Aan het begin van de Calle is een soort winkeltje. Het blijkt een uitgifte punt te zijn van levensmiddelen.
Ieder Cubaan heeft een bonboekje, waarmee hij/zij eten kan kopen.
Vandaag staat er een rij voor de winkel. Nadat de bon is afgetekend kan men 10 eieren en een kippenpoot kopen. Hiermee moet men dan een maand doen.
Als je dit ziet en vergelijkt met de hoeveelheden eten die wij als toeristen voorgeschoteld krijgen, geeft het toch wel aan dat de verhoudingen totaal zoek zijn in dit land.
We rijden weer verder met de fietstaxi, nu naar het Plaza San Juan del Dios. Hier stopt de tour en praten we op een terras na over deze bijzondere trip.

Varadero
Onze rondreis zit er op, alleen nog een paar dagen uitrusten in Varadero.
Het contrast kan niet groter zijn. Na de rust van het platteland en de gezellige sfeer van de steden komen we nu aan in een heksenketel. We logeren in een all inclusive hotel met 500 kamers, 6 restaurants en 2 zwembaden.
Als we aankomen is het net spitsuur in de lobby. Wat een herrie!
De volgende morgen neem ik de hop on hop off dubbeldekker naar het stadje. Dit blijkt grotendeels te bestaan uit souvenirwinkeltjes en restaurants.
Een andere trip is naar de vleermuizengrot Cueva Ambrisio. Een gids leidt ons rond en vertelt over de muurschilderingen. De rest van de tijd is het luieren aan het zwembad en eten in de gigantisch grote eetzaal.
Aan het eind van de derde dag worden we opgehaald en naar de luchthaven gebracht voor onze terugreis.
Het was een bijzondere reis, die toch een ander beeld van Cuba heeft gegeven. Vooral wat betreft de tegenstellingen tussen toerisme en de lokale bevolking.

Deze reis is geboekt bij