naar het fotoalbumklik hier om
direct naar het

FOTOALBUM

SRI LANKA 2018

een reisverslag......

Het is vandaag 9 maart en vanmiddag vertrek ik voor een 25 daagse reis naar Sri Lanka.
Het vliegtuig vertrekt pas om 15.15 uur, dus kan ik op mijn gemak mijn tas pakken en rijd ik eind van de ochtend richting Schiphol. In de wachtrij voor het inchecken ontmoet ik al enkele medereizigers.
We maken een tussenstop in Doha (Qatar) en landen door het tijdsverschil van 4,5 uur de volgende morgen in Colombo.
Hier worden we verwelkomd door onze reisbegeleider Mahendra, pinnen we onze eerste roepi's en vertrekken we naar ons hotel in Negombo.

Negombo
Het hotel ligt een stukje buiten de stad en na ingecheckt te zijn maken we een wandeling richting strand en vismarkt.
Op het strand worden de vers gevangen vissen gedroogd en daarna op de markt verkocht. Ook de verse vis ligt daar te wachten om verkocht te worden.
Als Nederlander mag een bezichtiging aan de Nederlandse kanalen in Negombo niet ontbreken in je reisschema. Er liggen een paar boten klaar voor een tocht door deze kanalen. Heerlijk om zo je eerste indrukken op te doen van dit land.
Voordat we verder reizen bezoeken we eerst nog een hindoetempel. Deze kleurrijke tempels zullen we gedurende reis nog vaker tegen komen.

Anuradhapura
In het eerste deel van onze reis ligt de nadruk vooral op cultuur. Anuradhapura is eeuwenlang de hoofdstad van Sri Lanka geweest en daarom een van de belangrijkste historische steden.
Een tour door de stad brengt ons naar de diverse bezienswaardigheden:
  • De Ruwanweliseya stoepa, ook wel Grote Stoepa genoemd is gebouwd in 161 v. Chr. door koning Dutugamunu. De stoepa werd ontworpen met de leer van Boeddha in het achterhoofd. Om de witte koepel staan vier muren met olifant figuren erin. De koepel zelf staat voor de uitgestrektheid van de leer.
  • De Sri Maha Bodhi is een bodhiboom die voortkomt uit de bodhiboom in Bodhgaya, India. Onder deze boom zou Boeddha verlichting hebben bereikt. De Sri Maha Bodhi komt voort uit de 2e generatie (de bodhiboom in Bodhgaya is inmiddels van de 6e generatie) en is daarmee de oudste boom ter wereld. Jaarlijks bezoeken duizenden boeddhistische pelgrims deze boom in Anuradhapura.
  • Vlak bij de Sri Maha Bodhi ligt het Brazen palace ('Lovamahapaya'). Het is gebouwd in de 2e eeuw v. Chr. voor een Srilankaanse koning en daarna meerdere keren herbouwd. Op z'n top heeft dit paleis duizenden kamers gehad verdeeld over negen verdiepingen met een bronzen dak. Nu zijn daar slechts 1.600 granieten zuilen in 40 rijen van over.
  • De Thuparama stoepa is de oudste stoepa van Sri Lanka en de oudste nog zichtbare stoepa van de wereld, gebouwd in de 3e eeuw v. Chr. De omliggende zuilen zijn wel het meest herkenbare aan de stoepa's.
Jaffna
Onze reis gaat verder naar het noorden.
We nemen de exprestrein, die ons in ongeveer 2,5 uur op onze bestemming moet brengen.
Of Mahendra wilde ruim op tijd zijn of hij had de dienstregeling niet goed bekeken, maar we hadden best een uurtje later kunnen opstaan.
In de middag maken we een stadstour langs onder andere de Maruthanamadam tempel en bezoeken we het Dutch Fort.
Het Nederlandse fort is dé attractie van Jaffna. De basis van het fort is in 1616 gemaakt door de Portugezen, maar het fort kwam in 1658 in handen van de Nederlanders die het uitbreiden en versterken. Het fort heeft bijna vier eeuwen dienst gedaan als vestiging.

We nemen de boot en varen naar het eiland Nainativu en bezoeken daar de Nagadeepa tempel en de Pooshani Ambal tempel.
  • Nagadeepa Rajamaha ligt ongeveer een kilometer ten zuiden van de haven, deze dagoba is helemaal spik en span. De tempel wordt omringd door beelden van olifanten en wuivende palmen. De luxe aanlegsteiger wordt niet gebruikt voor de vele Srilankanen die dagelijks naar het eiland trekken om de goden te eren, deze steiger is voor leger en de president.
  • Nainativu Nagapooshanui is de bekendste tempel van Nainativu. Een hindoetempel met kleurrijke afbeeldingen van goden en mythische figuren.
    Gelovige Srilankanen brengen hun offers, nieuwsgierige koeien eten deze op. Zij mogen, zij zijn heilig.
  • Een paar blokken achter Nainativu Nagapooshanui staat een kleine dagoba, de Buddha Valawwa.
Tot 2009 was het noorden van Sri Lanka onveilig door de terreurdaden van de Tamiltijgers.
De beweging werd in 1972 opgericht door Velupillai Prabhakaran die sindsdien de leider van de groepering was.
Eind jaren '70 kregen, als gevolg van het gebrek aan voortgang, de militante groepen de overhand in de Tamilbeweging.
Toen de Tamiltijgers in 1983 bij een hinderlaag 13 soldaten hadden gedood, braken in Colombo rellen uit.
Veel Tamils vluchtten naar India. Vanaf dat moment ontaarde het conflict in een complete onafhankelijkheidsstrijd met de volledige onafhankelijkheid van Tamil Eelam als inzet.
In januari 2009 werd het laatste belangrijke bolwerk van de Tamiltijgers ingenomen, Kilinochchi.
Deze noordelijke stad was een van hun laatste verdedigingslinies. Door het verlies van deze stad viel alleen een kleine enclave op het eiland nog onder Tamilgezag. Begin mei werd deze enclave door het regeringsleger afgesneden van de zee.
Hierdoor hadden de Tamiltijgers geen aanvoer- en vluchtroutes meer: reden voor de president van Sri Lanka om de eindoverwinning uit te roepen.
Op 17 mei 2009 verklaarden ook de Tamiltijgers zelf dat zij de strijd hadden verloren, en de wapens neer zouden leggen.

Nu is het er rustig en kun je er veilig reizen. Wel zien we nog overal de restanten van deze strijd.

Trincomalee
We reisen nu zuidwaarts richting de kustplaats Trincomalee. We verblijven in een hotel vlak bij het stand.
Drie keer per dag varen de vissers hier uit om met hun sleepnetten vis binnen te halen.
We worden aangesproken door een man, die ons vraagt of we misschien een walvissentocht willen maken. Hij vraagt ons mee te lopen naar de haven iets verderop.
In de haven liggen vele vissersboten en ook enkele boten met zes zitplaatsen. Veel langer dan 8 á 10 meter zal de boot niet zijn.
We kunnen, als wij dat willen, morgenvroeg met zo'n bootje uitvaren, op zoek naar walvissen.
Dit lijkt ons wel een leuk avontuur en samen met Johan en Jan spreken we af dat we de volgende morgen vroeg zullen vertrekken.
Gelukkig is het vrij rustig weer en zijn er geen hoge golven.
Omdat we tegen de stroming in varen klappert de kleine boot toch wel op de golven.
Ik verwissel mijn plaats voorin de boot al snel voor een plaats achterin. Dit lijkt mij toch wel beter voor mijn rug.
Na ruim een uur varen (we zijn inmiddels met drie bootjes) vinden we een walvis.
Het is een blauwe vinvis, het grootste dier dat op aarde leeft, ongeveer 25 meter lang en 100 ton zwaar.
We blijven hem even volgen en zien bij het duiken de reusachtige staart omhoog komen.

Polonnaruw
In Habarana staan wat buffelkarren op ons te wachten voor een tripje in de omgeving.
Even verder stappen we over in kleine bootjes voor een tochtje naar een dorpje.
In de middag rijden we naar Kaudulla National Park.
Het National Park bestaat voor het grootste gedeelte uit de Kaudulla plas. Ieder dag komen hier honderden olifanten hun dorst lessen. Samen met tientallen andere auto's rijden we het park door.
Ondanks de vele auto's lukt het toch om wat mooie plaatjes te schieten.
Na de buffelkarren, de bootjes en de jeeps is het de volgende dag tijd voor de fietsen.
Samen met de gids maken we een mooie fietstocht door de omgeving. Onderweg picknicken we uitgebreid.

In de middag fietsen we naar en door de historische stad van Polonnaruwa.
  • De historische stad van Polonnaruwa staat vol met ruïnes en bezienswaardigheden uit de 11e tot 13e eeuw.
    Dit waren de hoogtij dagen van de Srilankaanse beeldhouwwerken.
    De stad bestaat eigenlijk uit drie delen, Dalada Maluwa, de noordelijke monumenten en de koninklijk citadel. De meeste ruïnes staan in de Dalada Malawu, ook wel Quadrangle ("vierkant") genoemd.
    De koninklijke citadel bevat overblijfselen van het koninklijk paleis en de audiëntiehal.
  • De Gal Vihara rots tempel staat vooral bekend vanwege vier kolossale Boeddhabeelden, de staande Boeddha, de liggende Boeddha en twee zittende Boeddha's.
    Deze beelden zijn uit graniet uitgehouwen. De Gal Vihara is één van de bekendste bezienswaardigheden van Polonnaruwa.
  • De Gal Pota ("Boek van steen") is precies wat de naam aangeeft.
    In de 8m bij 1.5m grote steen zijn de daden van koning Nissankamalla door hemzelf vastgelegd.
    De inscripties beschrijven het leven en de oorlogen van de koning.
    Op de zijkant van de steen zijn twee olifanten uitgehouwen die water sprenkelen over de Hindoe godin van voorspoed, Lakshmi.
  • De Lankatilaka heiligdom in Polonnaruwa is één van de mooiste Boeddhistische heiligdommen van Azië uit de 12e eeuw.
    Bij de ingang staan twee hoge uit baksteen bestaande pilaren, waarvan de hoogste meer dan 17 meter hoog is.
    Origineel zouden de pilaren ooit twee keer zo hoog zijn geweest.
    Het ook uit baksteen bestaande Boeddhabeeld was oorspronkelijk 12,5m hoog, helaas is deze boven de schouders verwoest.
  • De Sathmahal Prasada ("Het zeven verdiepingen gebouw") is gebouwd in een unieke getrapte piramide vorm van zeven vierkante verdiepingen.
    De oorsprong van het gebouw is onbekend, het gebouw wordt nergens genoemd.
    Op Sri Lanka kom je nergens deze bouwstijl tegen, het dichtstbijzijnde qua stijl is de Wat Kutkut in Lamphun, Thailand (nabij Chiang Mai), gebouwd in de 8e eeuw.
    Hieruit wordt vermoed dat de Sathmahal Prasada in Polonnaruwa Thaise of Cambodjaanse invloeden heeft.
  • De Rankot Vihara is met 55 meter de grootste stoepa van Polonnaruwa en de op drie na grootste stoepa van Sri Lanka.
    De stoepa is gebouwd in de 12e eeuw door koning Nissankamalla in de stijl van Anuradhapura.
    Een inscriptie voor de stoepa verteld dat de koning persoonlijk de bouw overzag.
Knuckles gebergte
De komende twee nachten kamperen we in de omgeving van het Knuckles gebergte.
Op onze rit er naartoe bezoeken we eerst nog op de rotscitadel Sigiriya de ruïnes van de paleizen van koning Kasyapa en de rotstempels van Dambulla.
Onze bus kan niet bij de kampplaats komen, dus nemen we alleen het hoognodige mee met de jeeps en laten de rest van de bagage achter in de bus.
Het is een kleine kampplaats en de tenten staan dan ook dicht bij elkaar.
Omdat ik singleroom geboekt heb krijg ik ook een eigen tent. Gelukkig, want voor twee personen, plus bagage, zijn de tenten wat krap.
De volgende morgen maken we een mooie wandeling door de omgeving.
's Middags volgt een tweede wandeling, nu door de rijstvelden en over de smalle paadjes langs de velden.
Heerlijk om zo een paar dagen weg van de drukte te zijn.

Kandy
's Avonds gaan we met z'n allen naar een voorstelling van de Kandy-dansers.
In de "Kandyan Arts Association Hall", vlakbij de beroemde Tempel van de Tand, is elke dag een ruim 1 uur durende culturele dansshow van de "Kandy Dancers" te zien.
Een tiental mannen, in prachtige rood-witte kledij, produceert een oorverdovend geluid met 5 traditionele instrumenten, de "Pancha Thuryas".
De trommelaars, blazers, een rietfluitspeler en een blazer op een schelp laten duidelijk van zich horen.
De zeven dansen, uitgebeeld door prachtig uitgedoste mannen en vrouwen, zijn traditioneel.
Zo is er bijvoorbeeld een Poya-, een cobra-, een pauwen- en een maskerdans.
Een knap staaltje van acrobatiek en spierbeheersing.

We hebben voorlopig even genoeg van de tempels en besluiten deze de volgende dag (letterlijk) links te laten liggen. Na het tempelcomplex lopen we door naar de lokale markt.
's Middags nemen we een tuktuk naar de Udawattekele Bird Sanctuary.
Ondanks dat het reservaat in de stad ligt, zitten hier veel dieren.
We zijn weer met ons vaste groepje van vijf en volgen de wandelroute die is aangegeven. Onderweg zien we vooral veel apen.
Op een gegeven moment zit er op een overhangende tak boven de weg een aap die dreigend zijn tanden laat zien en klaar zit om te springen.
Voorzichtig loop ik achteruit een paar meter terug. Vanaf de andere kant komen net ook wat toeristen aan en hierdoor hebben we een "overwicht" en loopt de aap weg.

Nuwara Eliya
We vervolgen onze reis richting Nuwara Eliya en maken een tussenstop bij een theeplantage.
Hier worden we rondgeleid volgen het hele proces van theeplant tot aan de beroemde Ceylon-thee.
Nuwara Eliya wordt ook wel "Klein Engeland" genoemd en dat is niet zo heel gek.
De stad is gesticht door de Britten in de 19e eeuw.
De typische Britse koloniale bouwstijl kun je nog goed zien, met het Grand Hotel als het beste voorbeeld.
Na een wandeling door het stadje eindigen we bij het Grand Hotel en bestellen op het gazon een heerlijk kopje koffie.
Ook hier maken we de volgende dag weer een mooie wandeling. Dit keer in het Horton Plains National Park.
Een prachtige en afwisselende wandeling langs mooie graslanden, dichte bossen, indrukwekkende rotsen en prachtige watervallen.

Ella
De reis van vandaag begint met een treinreis.
We worden afgezet op het station van Nanu Oya. We zijn ruim op tijd en kunnen op ons gemak foto's van het station maken.
We hebben gereserveerde plaatsen, maar het merendeel van de drie uur durende treinreis sta ik in de deuropening om foto's van het voorbij schietende landschap te maken.
Het is een prachtige rit door tunnels en langs bossen, theeplantages en kleine dorpjes.
Ella is de meest toeristische stad die ik hier ben tegengekomen, vooral zeer geliefd bij backpackers.
De hoofdstraat bestaat vrijwel alleen uit hotels, restaurantjes en boekingskantoren voor trekkings.
Wel erg gezellig om aan het eind van de dag een biertje te drinken en daarna een leuk restaurant te zoeken. De keuze is reuze!
Met Mahendra als gids maken we een wandeling naar Mini Adams's Peak.
We genieten van het mooie uitzicht.
Op de terugweg lopen we naar het uitzichtpunt op de spectaculaire Nine Arch Birdge.
Via een smal pad lopen we verder naar de brug en wachten samen met tientallen andere toeristen op de trein, die hier over een kwartiertje langs zal komen.
Om terug in Ella te komen volgen we de spoorlijn en een klein uurtje later staan we weer op het station van Ella.

Embilipitiya
We brengen een bezoek aan Elephant Transit Home.
De olifanten, die opgevangen zijn in het Elephant Transit Home krijgen drie maal daags hun portie melk.
Ze worden daar opgevangen omdat ze alleen en verweesd door de jungle dolen, iets mankeren of omdat ze een ongeluk hebben gehad.
Er is voor de medewerkers veel aan gelegen om deze kwetsbare exemplaren te redden en uiteindelijk weer terug te begeleiden naar de vrije natuur.
Er huizen ongeveer 40 dieren, meer dan voorheen, wat mogelijk samenhangt met hun slinkend leefgebied.
Het voeren van de olifanten is in het Elephant Transit Home een top-attractie. Op alle drie de voedertijden is er veel publieke belangstelling.
Een modderbad na het eten is het toetje. Samen eten en samen badderen dat is versterkend voor het groepsgevoel en helend voor de getraumatiseerde dieren.
In een lang file van fourwheeldrives rijden we de volgende morgen naar Udawalawe National Park.
Efficiency is niet het sterkste punt hier. Na ruim een uur wachten (Mahendra stond in de rij voor de kaartjes) kunnen we eindelijk verder.
Gelukkig is het park groot genoeg om geen last van de andere auto's te hebben.
In tegenstelling tot het vorige park zien we dit keer niet zo veel olifanten.
Dankzij de scherpe ogen van onze vogelspotter Jan zien we een verscheidenheid aan prachtige vogels.

Unawatuna
De laatste plaats die we bezoeken tijdens onze rondrit door Sri Lanka is Unawatuna.
Maar voordat het zover stoppen we onderweg voor een bezoekje aan Galle, een gezellig oudhollandse vestingstad, waar we een paar uur ronddwalen.
  • Het Nederlands fort, Fort Galle, was origineel gebouwd door de Portugezen in 1589, maar door de Nederlanders (VOC) vergroot en compleet herbouwd in 1665.
    Het 56 hectare grote fort staat op de werelderfgoedlijst.
    De lay-out van het fort is door de jaren heen niet veranderd.
    Je kunt nog een aantal Nederlandse straatnamen zien en Nederlandse bouwstijlen.
    Het fort wordt nog steeds gebruikt in het dagelijks leven en je kunt overnachten in een aantal hotels binnen in het fort.
    Je kunt daarnaast over de fortmuren lopen voor een prachtig uitzicht en een mooie wandeling.
  • De Groote Kerk is gebouwd in 1755 en was de derde gereformeerde kerk gebouwd door de Nederlanders in Sri Lanka.
    Binnen liggen in de vloer grafstenen die origineel uit een begraafplaats komen.
    De kerk is in 2004 gerenoveerd en is nog steeds in gebruik.
Na de lunch staat de bus aan het begin van het fort op ons te wachten en brengt ons naar Unawatuna.
De laatste dagen van de vakantie besteden we goed. We staan weer eens vroeg op voor een walvissentrip.
Dit keer varen we met een grote boot en zijn we met ruim vijftig passagiers.
Ook zijn we niet de enige boot. Met ruim twintig andere boten vertrekken we naar de plek waar waarschijnlijk de walvissen zijn.
Ook nu hebben we de blauwe vinvis gezien en zijn we hem een eindje gevolgd. Op de terugweg hebben we ook nog wat dolfijnen gespot.
Verder genieten we van het heerlijke eten op het strand en maken we een wandeling langs de kust.

Colombo
We vertrekken om drie uur 's nachts met het vliegtuig naar huis en om toch nog wat van de hoofdstad te kunnen zien, beginnen we onze terugreis rond het middaguur.
We krijgen een korte stadstour en maken onderweg ergens de traditionele groepsfoto.
We worden afgezet in het centrum van Colombo en aan het eind van de middag weer opgehaald.
Met ons vaste groepje bekijken we de stad en eten aan de boulevard onze laatste vismaaltijd met een illegaal biertje.

Nu op naar het vliegveld, uren wachten totdat we vertrekken en na een snelle overstap weer terug in Nederland.
Al met al weer een fantastische reis met een prima gezelschap.

Deze reis is geboekt bij