naar het fotoalbumklik hier om
direct naar het

FOTOALBUM

INDIA 2016/2017 fotoboek

een reisverslag......

Het is 24 december 2016. Vanmiddag even over twaalf vertrekt mijn vliegtuig via Istanbul naar Delhi, de hoofdstad van India voor een rondreis van 16 dagen.
Het wordt een stedenreis in de deelstaat Rajasthan, op zoek naar paleizen, landhuizen en forten van vroegere maharadja's.
Deze majestueuze bouwwerken vormen tijdens deze reis regelmatig onze overnachtingsplaats.

Delhi

Vroeg in de ochtend van 1e kerstdag landen we in Delhi en worden naar ons hotel gebracht.
Kerstmis wordt er niet gevierd in India. Dus voor ons ook geen kerstdiner, maar een mooie stadstour.
We rijden eerst naar Oud-Delhi met zijn smalle steegjes, bazaars en tempels.
Net als in andere Indiase steden is de binnenstad van het oude Delhi een chaotische wirwar van straatjes, waar het krioelt van de mensen, ossenwagens, fietsen, auto's, paardenwagens en verder alles wat beweegt. In dat oude centrum staan gebouwen van rode steen, de nalatenschap van de grootmogols. Het is enorm druk en met enige moeite weet onze bus het Rode Fort te bereiken.

Het beroemde Rode Fort werd in 1639 gebouwd in opdracht van Shah Jahan, die zijn hoofdstad van Agra naar Delhi verplaatste. Binnen de muren van het fort liggen marmeren paviljoenen en badhuizen.
Vlak bij het fort ligt de grootste moskee van India, Jama Mashid. Ook dit gebouw is van rode zandsteen. De koepels echter zijn van wit marmer, wat een mooi effect geeft.

's Middags rijden we naar de tempel van de Sikhs.
Hier zijn de mannen verplicht om een oranje hoofddoekje op te doen en iedereen moet op blote voeten.
De sikhs zelf dragen een tulband daarin zit het haar dat nooit geknipt mag worden. De tempel is ook in witte marmer met zilveren deuren.
Naast de tempel is een zeer grote vijver met marmeren trappen en galerijen waar de gelovigen zich wassen.
Met de giften uit de sikhs tempel wordt eten gemaakt voor de armen. Er wordt dagelijks eten bereid voor 1000 mensen en we brengen ook een bezoek aan die keuken met reuze kookpotten.

Shekhawati

We verlaten Delhi en rijden per bus naar de regio Shekhawati.
De steden van de regio Shekhawati staan bekend om hun beschilderde haveli, traditionele herenhuizen.
Deze regio is erkend als de "open kunstgalerie van Rajasthan," met de grootste concentratie van de fresco's in de wereld.
Het grootste deel van de gebouwen van de Shekhawati regio werden gebouwd in de 18e eeuw tot begin 20e eeuw.
De haveli's staan bekend om hun fresco's met mythologische en historische thema's. De fresco's zijn onder andere beelden van goden, godinnen, dieren, het leven geschiedenis van Lords Rama en Krishna, overvloedig geschilderd op de haveli in deze regio. Een deel van de haveli's zijn gerestaureerd en omgebouwd tot hotel.
Bij het hotel staan twee vier-wiel-drives die ons meenemen voor een mooie trip door de omgeving.
Overal zien we hoge schoorstenen staan van de vele steenbakkerijen. De klei in deze regio is zeer geschikt voor het maken van stenen.
Later gezoeken we een paardenfokkerij. Deze paarden worden getraind voor de in India zeer populaire polo-sport.

Bikaner

Vandaag rijden we door naar Bikaner, een ommuurde stad met het imposante Junagarth Fort.
Het Junagarh Fort werd aan het einde van de zestiende eeuw gebouwd in opdracht van Raja Rai Singh.
Het fort moest Bikaner beschermen tegen invallen, en deed dat ook zeer goed: slechts een keer werd het ingenomen.
Junagarh Fort is ondanks zijn ouderdom nog in zeer goede staat, zowel langs de buitenkant als binnen in het gebouw.
Het interieur van het fort is prachtig gedecoreerd. Alle kamers zijn rijkelijk versierd met muurschilderingen en de vloeren bestaan uit marmeren tegels.

De volgende dag reizen we verder en bezoeken een wel heel bijzondere tempel.
De Karni Mata tempel (ook wel de rattentempel genoemd) is vernoemd naar Karni Mata, een incarnatie van Durga.
In deze mooie witte marmeren tempel, met grote zilveren deuren versierd met afbeeldingen van ratten, leven ca. 20.000 ratten die door velen worden vereerd.
Veruit de meeste hiervan zijn zwart. Wanneer men een witte ziet zou dit geluk brengen.
Dit zou een incarnatie zijn van Karni Mata zelf, of één van haar zoons. Ook wanneer een rat over je voeten loopt zou dit geluk brengen. Omdat het ene heilige plaats is, is het dragen van schoenen in de tempel niet toegestaan.

Luni / Jodhpur

We rijden door naar Luni, waar we overnachten in Fort Chanwa, een uit rood zandsteen gehouwen fort.
In de morgen brengen we een bezoek aan Jodhpur, de blauwe stad.
De bijnaam van Jodhpur komt van de kleur van de muren van huizen in de oude binnenstad.
Traditioneel betekende een blauwe kleur van een huis dat de bewoners tot de Brahmin kaste behoren, maar tegenwoordig hebben ook andere bewoners hun huizen blauw geschilderd.
Behalve dat het sterke contrast met het stoffige woestijnlandschap rond de stad toeristen trekt, wordt gedacht dat blauw muggen tegenhoudt. Ook bezoeken we een aantal van de bekende gebouwen en monumenten in Jodhpur en de directe omgeving.

Het fort Mehrangarh: het fort ligt aan de rand van de oude stad op een heuvel. Het is één van de bekendste en grootste vestingwerken in India.
De bouw begon onder Rao Jodha, de stichter van Jodhpur, rond 1459.
Het grootste gedeelte van het fort dateert echter uit de tijd van maharadja Jaswant Singh (1638-1678). De muren zijn tot 36 meter hoog en 21 meter breed.

Umaid Bhawan-paleis: dit is één van India's bekendste paleizen, hoewel het niet erg oud is. De bouw van dit paleis, bestemd voor maharadja Umaid Singh, begon in 1929.
Het project was vooral bedoeld om duizenden mensen aan werk te helpen tijdens een periode van droogte. Het gebouw bevat meer dan 90.000 m3 marmer. Ook werd lokale zandsteen, zogenaamde Chittar zandsteen, gebruikt. Om die reden heeft het paleis onder de lokale bevolking de bijnaam Chitra paleis.

Het Jaswant Thada, een monument van wit marmer, gebouwd in 1899 ter nagedachtenis aan maharadja Jaswant Singh II. De urn van de maharadja wordt in het monument bewaard.

Udaipur

Onderweg naar Udaipur stoppen we in Ranakpur.
Hier staat een van de belangrijkste tempels van het jaïnisme. Het jaïnisme is principieel geweldloos.
Het kent acht tot tien miljoen aanhangers en is zo vreedzaam, dat zelfs insecten niet gedood mogen worden. Jaïns mogen ook geen rechtszaken aanspannen, omdat hiermee geweld tegen een tegenstander wordt afgedwongen (wordt deze veroordeeld, dan dwingt de politie deze persoon immers om het vonnis te gehoorzamen). Vrijwel alle aanhangers van het jaïnisme wonen in India.
Samen met vele anderen lunchen we in de grote zaal.
Na afloop bezoeken we de naastgelegen Chaumukha tempel. Deze tempel wordt ook de vier gezichten tempel genoemd en werd in de 15e eeuw gebouwd.
Het is vandaag 31 december.
Als afsluiting van het jaar gaan we zelf koken, of eigenlijk meehelpen koken. Om de beurt mag er iemand meehelpen om heerlijke Indiase hapjes te maken, die wij dan allemaal mogen proeven. Aansluitend volgt op het dakterras het hoofdgerecht.
Na afloop proosten we op het nieuwe jaar en zien in de verte het vuurwerk.

Vandaag op nieuwjaarsdag een 'vrije dag'.
Allereerst maar weer eens proberen om geld te pinnen. Helaas zijn de pinautomaten leeg.
We lopen verder naar het City Palace, het grootste koninklijke complex van Rajasthan. Een audiotour vertelt ons over de geschiedenis van dit paleis en de vele kunstschatten die er staan en hangen.

Rawala Jojawar

Onderweg stoppen we eerst in Eklingji om de Shiva tempel te bezoeken. De tempel is rijkelijk versierd met diverse afbeeldingen, sommige afbeeldingen zijn erotisch.
We rijden door naar Rawala Jojawar.
Als we aankomen staat de kamelenkar al klaar voor een tour door de omgeving.
De volgende dag rijden we naar een klein stationnetje enkele dorpen verder. Na een half uurtje wachten komt de trein aan en stappen we in en vertrekt de trein in een langzaam tempo door de schilderachtige Kambi Ghat Pass. En eindigen onze reis bij het hoogste station in het Aravalli gebergte en worden per jeep weer terug naar Rawala Jojowar gebracht.

Jaipur

Al vroeg vertrekken we voor een tour langs en naar de belangrijkste plaatsen in Jaipur.
Onze eerste stop is het Hawa Mahal paleis, een van de merkwaardigste voorbeelden van de post-mogol-bouwkunst en niet zozeer een echt paleis maar eerder een gevel met daarin 953 ramen, balkons en nissen verspreid over vijf verdiepingen. Deze verdiepingen zijn niet ingedeeld in kamers, er loopt alleen een brede gang achter achter de gevel. Het gebouw had slechts één doel, namelijk om de haremvrouwen van de Maharadja van Rajasthan de mogelijkheid te bieden om de jaarlijkse parade te kunnen zien, zonder dat zij zelf vanaf de straat gezien konden worden.
We verlaten de stad en rijden naar het Amber Fort.
Het Amber Fort is één van de populairste gebouwen in India en wordt druk bezocht.
Het fort is gebouwd uit een koninklijk paleis van lichtgeel en roze zandsteen in combinatie met marmer.
Er zijn vier grote delen in het fort met elk een eigen binnenplaats. Het diende als verblijfplaats van de keizers van Ajmer, de hoofdstad van het Mogolrijk.
Het fort werd in 1592 gebouwd door Raja Jai Singh l en later werden er delen bijgebouwd door Sawai Jai Sing en staat op de rotsachtige heuvel van Cheel ka Teela (Hill of Eagles), die uitkijkt over Jaipur en het naastgelegen Maota-meer.

We verlaten het fort weer en rijden terug naar de stad.
Onderweg maken we nog een fotostop bij het Waterpaleis. De bus zet ons af bij het City Palace.
We splitsen de groep en wij, de vijf Nederlanders, gaan op zoek naar een geschikte lunchplek. Dankzij de routeplanner op mijn telefoon vinden we een leuke route terug naar ons hotel.

Agra

Voordat we door rijden naar Agra bezoeken we eerst in Fatehpur Sikri de Jama Masjid.
De moskee is een van de grootste in India.
De Jama Masjid is prachtig ingericht met inscripties, ingelegde geometrische ontwerpen en gekleurde tegels. Het werd gebouwd in 1571 na Christus tijdens het bewind van de Mughal keizer Akbar de Grote.
De moskee is gebouwd op een hoogte vanwege zijn verheven doel en heeft een grote binnenplaats waar de gelovigen kunnen samenkomen om te bidden.

We eindigen de reis met een bezoek aan Agra.
Ons hotel ligt op loopafstand van de wereldberoemde Taj Mahal.
De Taj Mahal is een van de 7 nieuwe wereldwonderen en werd gebouwd uit liefde voor de vrouw van een keizer, die vroeg overleed.
Het is een mausoleum, maar wel eentje die een lichtelijk overdadig opgezet is. De keizer zou zelfs de verloofde van de architect vermoord hebben om zo het verdriet te laten voelen dat de architect nodig zou hebben om het beste van het beste te ontwerpen.
Shah Jahan, de vijfde heerser van het Mogolrijk, liet het grafmonument tussen 1632 en 1648 bouwen als laatste rustplaats voor zijn geliefde echtgenote Mumtaz Mahal, die in 1631 in het kraambed was overleden.
Na de dood van Shah Jahan werden ook diens resten bijgezet in de tombe. De Taj Mahal staat niet zoals gebruikelijk in het midden van de tuin, maar op een verhoogd platform aan de oever van de Yamuna-rivier in Agra en domineert zo de wijde omgeving.
Vier vrijstaande minaretten bezetten de hoeken van het platform en geven het bouwwerk een driedimensionale referentie.
De Taj Mahal wordt geflankeerd door twee identieke - in contrasterend rood zandsteen opgetrokken - gebouwen, de moskee en het gastenverblijf.
Helaas hebben we vandaag last van de mist, maar het levert toch ook wel mooie plaatjes op.

Terugreis

Het was de bedoeling dat we nu terug naar Nederland reizen, maar door hevige sneeuwval is het vliegveld van Istanbul gesloten.
Ruim 1500 vluchten van over de gehele wereld zijn gecanceld.
Vanaf de luchthaven worden we naar een hotel gebracht en kunnen we inchecken.
Pas de volgende dag krijgen we de eerste berichten van de luchtvaartmaatschappij: men is druk bezig en morgen horen we meer.
Ook de volgende dag is er nog geen duidelijkheid over onze terugvlucht.
Op dag drie krijgen we dan eindelijk de bevestiging dat we op donderdag vertrekken. Per mail ontvangen we de vluchtgegevens en ticketnummers, zodat we alvast online kunnen inchecken.
Bij elkaar een vertraging van vier dagen. De verzorging is het hotel was prima, maar omdat we ver van de stad af zitten en we steeds moeten wachten op berichten van de lunchvaartmaatschappij worden het toch wel erg saaie dagen.

Maar ondanks het moeizame einde is het toch wel een mooie en interessante reis geworden.

Deze reis is geboekt bij